onsdag 22 maj 2013

Periodisk fasta - fördelar


 
Anledningarna till, och dom positiva fysiska effekterna av, fastan är många:
 
- obefintliga insulinnivåer vilket reglerar aptit och metabolism
- en jämn energinivå under hela dygnet
- fettförbränningen ökar dramatiskt, inte minst under frånvaron av insulin
- viktminskning
- tillvästhormon, hGH, utsöndras i högre grad än annars
- man bryter fixeringen vid mat eller vissa livsmedel
- man lär sig känna igen hunger och aptit och att undvika det rutinmässiga ätandet som görs per automatik oberoende av mättnad
- matsmältningen får vila och blodflöde dirigeras till andra delar av kroppen
- produktiviteten i övriga livet ökar när "allt" inte handlar om mat och ätande
 
Ni som har läst min gamla blogg vet att jag är inne på min andra vecka av periodisk fasta. Periodisk fasta kan man fördela på lite olika sätt. Det vanligaste är att man fastar från kl 20 till kl 12 dagen efter, och sedan äter man som vanligt mellan 12-20. Under fastatimmarna dricker man bara kaffe och vatten.
 
Jag har kombinerat fastan med att ta bort många av dom snabba kolhydrater som jag annars äter. Och under dessa två veckor har jag inte haft ett enda panikartat blodsockerfall och inget ostoppbart sockersug. Vilken befrielse!
 
Min sista arbetsdag för denna vecka. Imorgon åker jag och mannen till Stockholm. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar