torsdag 30 maj 2013

Stäng foderluckan



Bild från min board på Pinterest 
 
Blossom Tainton-Lindquist skrev en så bra krönika i samband med Eurovision för några veckor sedan. Ni kan läsa den här. Den handlar om att "stänga foderluckan". Om att få slut på sitt frossande i godis och chips så fort vi ska ha TV-mys.
 
Jag tror att det här är kärnfrågan för mig. Frossandet och småätandet som aldrig tar slut (framför allt på helgerna). Stora chipsskålar, stora glas med cola som fylls på både en och två och tre gånger under en lördagkväll. Småätande i form av kakor, glass och godis under lediga dagar. Jag äter för att jag är sugen och det skapar ett ännu större sug. En ond cirkel alltså.
 
Jag är smalt byggd och gillar att röra på mig, så jag har liksom kommit undan med mitt småätande och frossande i socker. Men kroppen har blivit äldre och överskottet har ju så klart lagt sig runt midjan. För varje år som går så tycker jag att det blir jobbigare och jobbigare att visa sig i sommarkläder och bikini. Jag trivs inte i min kropp. Och jag vill göra något åt det innan det har gått för långt.
 
Jag trivs inte heller med mina blodsockerfall och mitt dåliga humör som drabbar omgivningen när sockret dippar. Så därför har jag bestämt mig för en förändring. En del av er har hört det många gånger tidigare, men så här motiverad har jag aldrig varit förut.
 
Jag behöver lära mig att INTE äta. Njuta -ja. Frossa - nej! Dags att ta till sig av nedanstående citat.

Den där 1 timmen på gymmet är viktig.
Men vad du äter dom andra 23 timmarna av dygnet är nyckeln!

2 kommentarer:

  1. Klokt! Det är precis det som jag har kommit underfund med detta halvår när jag har fokuserat på min kost. Det är vanorna det handlar om. Och det gäller helt enkelt att ta bort dem och ersätta med annat i hjärnan. Planerad slentrianätning var tidigare min stora bov - man lagrar liksom upp för att ha att äta oavsett om man är så sugen eller inte. Är det fredag så är det liksom :). Sedan har jag även lärt mig att det inte är så himla farligt att vara lite hungrig - vi är helt enkelt vana att stoppa något i munnen lite för ofta. Heja dig! Kul att följa dig här på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen precis! :) Hunger är liksom en helt ny känsla....
      Så kul att du följer!! :)

      Radera