måndag 27 maj 2013

Varför barfotaskor?


Bilden kommer härifrån
 
Den här bilden, och Jonas Coltings föreläsning som jag var på förra veckan, är anledningarna till att jag har tagit beslutet att testa springa med s.k. barfotaskor.
Ett mer naturligt löpsteg och mindre risk för skador är det som utlovas. Man använder kroppens egen svikt och dämpning istället för att förlita sig på en klumpig sko.
 
På bilden här nedanför ser ni min superdämpade löparsko bredvid min nya barfotasko. Lite skillnad på sulan va?! :)
Ikväll tog jag min första joggingrunda i dom nya skorna. Valde helt medvetet en kort tur på en mjuk stig. Och det var riktigt kul. Lite stock och sten och lite blöt myr. Och det kändes mjukt och lätt att springa. Nu återstår det att se hur benen reagerar på belastningen. :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar