onsdag 23 oktober 2013

Vem gör du det för?

Om du tänker efter riktigt noga - för vem gör du det du gör?
 
Låt mig förklara hur jag menar.
 
För enkelhetens skull drar jag alla över en kam och säger att ALLA känner av stress. Mer eller mindre, men alla känner av den.
Då måste man börja fundera på vad man kan plocka bort från att-göra-listan, varför man gör saker - och för vem.
 
Som t.ex. om man maniskt börjar städa och plocka undan grejjer bara för att någon kanske kommer och dricker kaffe. Eller om man putsar fönstren varje jul för att "det ska vara så". Eller om man planterar sommarblommor för att grannen gör det. Eller om man har fyra organiserade aktiviteter för varje barn för att "alla andra" har det. Eller om man byter kök för att "alla andra" har nya dyra kök och lever i en tillrättalagd möbelkatalog. Eller om man tränar och äter bra mat för att man inte vill framstå som en latmask inför andra.
 
Då måste man tänka om! 
 
Bestäm själv vad du lägger din tid och dina pengar på! Det är ditt liv!

Försök att plocka bort dom energitjuvar du kan och våga säga nej och skala ner. Sänk kraven och gör dina egna val.

Personligen så känner jag att bloggen är en av mina energitjuvar just nu. Det har blivit prestation över den igen och det var inte det som var syftet.
Så jag tar en liten paus.



2 kommentarer:

  1. Bra tankar som jag tänkt på många gånger. Starkt att kunna bestämma själv och sen stå upp för sina beslut. Energitjuvarna ska man akta sig för. Pausa är bra ibland, jag fortsätter att läsa när du är tillbaks igen. Du inspirerar verkligen till träning ska du veta, det ser så roligt ut när du visar dina bilder och så ser du så himla fräsch ut.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så många fina ord! TACK!! :)

    SvaraRadera