tisdag 20 augusti 2013

BAMM 2014


 
 
Jag har lärt mig en sak om mig själv under dom senaste åren och det är att jag behöver utmaningar för att kliva ur min bekvämlighetszon.
 
Min första utmaning till mig själv var när jag anmälde mig till Tjejmilen för några år sedan. Jag hade aldrig sprungit en mil innan jag anmälde mig. Men jag hade inga som helst planer på att flyga ner till Stockholm för att promenera. Och efter målinriktad träning sprang jag en mil. Jag minns väldigt tydligt första gången det hände. Milen är på något sätt en magisk gräns. Nästan alla kan jogga 5 km på ren vilja, men för att springa en mil krävs lite mer. I alla fall för dom flesta.
 
Hur som helst så känns det som att jag har hamnat i bekvämlighetszonen igen. Och så i helgen kom inspirationen över mig.
 
Vi råkade nämligen befinna oss i Kirunafjällen samtidigt som BAMM gick av stapeln. Och nu två dagar senare är jag och min kära vän Anna anmälda till BAMM 2014, i klassen dam 30. Hjälp! :)
 
BAMM är en fjällorienteringstävling i två dagar med flera olika klasser. Riktigt tuffa löpare anmäler sig till sträckorna 50 eller 70, men riktigt så tuffa är inte vi. Inte än i alla fall.
Sträckorna 30, 50 och 70 är fågelvägen. Så med höjdmetrarna blir det lite till...
I klassen 30 ser arrangören till att tält och sovsäckar transporteras till nattlägret, men hårdingarna i dom längre klasserna får bära all packning själva.
 
Så nu blir det backträning med ryggsäck, inköp av skor med dubbar, löpning hela vintern igenom och orienteringskurs i vår. Och jag är så himla peppad!! :)
 
Livet kommer inte i repris, så varför skjuta upp sånt som man vill testa. Lag Optimistkonsulterna kommer att göra allt i sin makt för att vara så väl förberedda som det bara går. Och sedan kör vi bara! :)
 
Ni kommer givetvis att få följa med genom träning och övriga förberedelser.

7 kommentarer:

  1. Bra val! Jag var med i år för första gången å det var skiiiiit kul! /annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att höra Annika!! Jag är superpeppad! :)

      Radera
    2. Idag anmälde vi oss till nästa sommar åxå. Ska bli såå kul! Va lustigt att jag hittade till din blogg...jag är åxå från pite :) å har precis börjat ändra kosten mer mot paleo eller framförallt ren mat som du skriver :) /Annika
      Ps. Den där slalombacken och utegymmet känns bekant ;)

      Radera
    3. KUL!! :) Om du ser mig på stan, eller i backen, kan du väl komma fram och hälsa! :)

      Radera
  2. Jag får göra det :) om du vill fråga nått om bamm så kan du maila mig. Eller lägg till på Facebook. Jag är ingen expert men nån liten erfarenhet har jag kanske ;) annika.pettersson75@gmail.com eller på FB Annika Pettersson
    Tycker mig se att du tränar på sensia så vem vet vi kanske ses där. Jag har tyvärr inte kunnat gå på Tomas crossfit pass i höst eftersom det inte passar med min mans träning. Annars älskar jag crossfit. Å det är precis vad vi ska göra nu på lunchen :) /annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska absolut maila om jag har några BAMM frågor! :)

      Radera