måndag 12 augusti 2013

Kvällsätande

Jag känner att det här med kvällsätande förtjänar ett helt eget inlägg eftersom det är ett av dom beteenden som jag försöker bli av med.
 
Frukosten har jag koll på nu. Antingen ägg i någon variant, paleoscones eller kesoplättar. Eller ingen frukost alls när jag fastar.
Lunch och middag är heller inget problem. Ganska mycket protein, grönsaker och så kanske keso eller någon sås. Men ingen pasta och inget ris.
 
Men sedan kommer kvällen. Och det är då suget sätter in på riktigt.
Jag blir sugen på allt möjligt vid den tiden på dygnet. Chips, godis, mackor, skorpor, bullar, kex... Och börjar jag äta så kan jag äta nästan hur mycket som helst. Jag är helt bottenlös. Speciellt om jag äter framför TV:n. Då märker jag ju inte ens hur mycket jag sätter i mig.
 
Så jag försöker verkligen komma till rätta med kvällsätarbeteendet. Det har jag försökt göra på lite olika sätt. Det har blivit mycket fruktsallad i sommar. Och då helst toppad med vispad grädde som vi har smaksatt med ekologiskt vaniljpulver.
Jag har också försökt att inte äta efter kl 20 på kvällen (enligt riktlinjen för periodisk fasta).

Och så har jag upptäckt att ett bra sätt att hålla sig från mackätande framför TV:n är att sysselsätta sig med att måla naglarna. :)

Är det någon av er som har något fiffigt knep som ni vill dela med er av?
 

4 kommentarer:

  1. Känner igen mig. Kanske att dricka vatten eller te, knapra morot men bästa tipset för mig är att ge upp och gå och sova. Kraam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten funkar faktiskt hyfsat. I alla fall ibland.

      Och sömn är väl det allra bästa! Man blir ju ofta sugen för att man har slut på energi och är trött.

      Kram

      Radera
  2. En period när jag körde GI och hade världens kvällsätarsug så fick jag rådet att äta protein på kvällen. Jag åt ett kokt ägg eller en hamburgare med ost på om jag kände mig vrålhungrig. Det funkade ändå okej, för kvällssuget iallafall! Keep up the good work!

    SvaraRadera