tisdag 13 augusti 2013

Hitta din grej

Idag när jag följde lillan till ridskolan tänkte jag på hur viktigt det är att hitta sin egen grej. Det som man längtar till och som får lyckohormonerna att rusa.

Lillan har testat både handboll och fotboll för att vara med sina kompisar. Men det har liksom inte klickat.

Annat är det när hon får dansa eller rida. Hela hon är som en solstråle.

Man kan ju dra en klockren parallell till vuxna och träning. För att det ska bli av måste man gilla det. Om man måste TVINGA sig att gå till gymmet varje gång så kanske det inte är i gymmet man ska vara.
Möjligheterna till fysisk aktivitet är ju oändliga när man börjar tänka på det. Gym, dans, cykel, skidåkning, lagsport, klättring, tennis, inlines, löpning, raska promenader, vandring i skog och mark, rullskidor, ridning.... Ja ni vet ju själva.

I vår lilla stad spelar "alla" barn fotboll. Men våra barn har aldrig fastnat för det. Andra föräldrar brukar titta lite förvånat på oss när vi säger att inget av barnen spelar fotboll.
 
Men vet ni vad? Alla barn gillar inte att spela fotboll. Och alla vuxna gillar inte att vara på gymmet. Man måste hitta sin grej. Det som man längtar till och gillar att göra. 
 
Ingen förälder vill tvinga iväg sina barn till något som barnen inte vill göra. Så varför ska vi tvinga oss själva att göra något som vi inte vill göra.
 
All fysisk aktivitet är bättre än ingen fysisk aktivitet! Hitta din grej! :)

4 kommentarer:

  1. Bra! Klart att man ska göra det som man gillar. Jag gillar typ allt.. kanske inte spela fotboll, men annars så funkar det mesta. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller någon fotbollsspelare :)

      Radera
  2. Hur gammal är din dotter? Min dotter ska börja på ridlekis på måndag och jag är säker på att hon kommer att gilla det. Tycker ridskola är lite för dyrt nu när hon inte är äldre ( 6 år)
    Raska promenader är min grej, det tröttnar jag aldrig på. När man har en greyhound vid sin sida så blir de väldigt raska vilket ju bara är positivt. Crosstrainern tränar jag också på men kan inte påstå att jag tycker det är så roligt.
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Kul att du kommenterar! :)

      Min dotter är också 6 år (fyller 7 i november).
      Hoppas att din tjej kommer att trivas på ridlekis! :)

      Kram Linda

      Radera