tisdag 17 september 2013

Men känn efter hur du mår människa!


Bild från min Pinterest
 
Ibland tror jag att allt skulle ordna sig om människor bara lär sig att känna efter hur dom mår. Alltså på riktigt, inuti. Hur mår jag? Egentligen?
 
I dagens supersnabba informationssamhälle med ständig stress och konsumtion så tror jag att folk generellt är dåliga på att känna efter. Vi tuffar liksom på i vårat galna tempo och istället för att känna efter hur vi mår och ta oss tid till att må bra så väljer vi att tro på snabba quickfix.
Det är lättare och snabbare att läsa på kvällstidningarnas löpsedlar vilken diet som ska göra oss lyckliga än att känna efter hur vi mår.
 
Och hur är det då med dom som vet att dom inte mår bra. Som känner sig stressade, har magkatarr eller ont i kroppen. Hur gör dom? Varvar dom ner, lägger om sin kost eller lägger tid på att bygga upp sina kroppar? Jag tror att svaret är - för det mesta inte.
För många har det blivit normalläge att vara trött och ha ont i kroppen. Och så accepterar man det som något normalt - redan i 35-års åldern. Inte okej!
 
Det är en flerstegsraket det där med hälsa och välbefinnande. Det är inget som sker över en natt och inget som sker med en quickfix. Det handlar om att känna efter hur man mår och sedan göra val i livet som man mår bra av och som är långsiktiga. Helt enkelt ett eget ansvar.
 
Låter präktigt va?! :) Men det är dagens sanning.
 
Hur mår du?
Om det är något som inte känns bra -
kan du göra något för att påverka det (helt ärligt - inga undanflykter!)?
Gör det!
 
Börja med något litet så kommer det snart att gå av sig självt.
Det handlar om att ta sig själv på allvar och våga känna efter.
Det är du själv som har nyckeln till din hälsa. Och ansvaret för den.

2 kommentarer:

  1. Jättekloka ord viktigt och sant! Det tar lite tid att förstå sånt här för många så påminnelser är alltid bra. Ska ta med detta till ett APT eftersom jag är friskvårdsombud. Tack Linda! Kraaam Pia

    SvaraRadera