tisdag 24 september 2013

Reflektioner efter hälsoundersökning

 
 
För det första - BMI. Allvarligt?!
Väldigt många tränande/muskliga friska och välmående människor kommer att få beskedet att dom är överviktiga. Våga mäta människors hälsa på annat sätt!
 
För det andra - Kolesterol.
Mitt kolesterol har gått upp sedan förra mätningen för drygt ett år sedan. En mindre påläst människa kanske skulle få stora hispan och genast dra ner på allt vad fett och kött heter. Men eftersom jag är lite av en kostnörd så har jag givetvis läst Kostdoktorns inlägg om kolesterol och känner mig lugn som en filbunke.
Frågade sköterskan varför man bara får veta sitt totalkolesterol och hon svarade att man delar bara upp värdet i gott och ont kolesterol om man börjar närma sig gränsvärdena. Konstigt tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Lyssnade på Andreas Matrevolutionen som ljudbok när jag åkte till umeå idag. Mycket tänkvärd och mycket som är snurrigt i kostrådsvärlden...annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Ju mer man läser ju mer fundersam blir man!

      Radera