torsdag 5 september 2013

Så smala tjejer får inte träna??



Alltså nu tror jag att vi måste ha ett allvarligt samtal om varför vi egentligen tränar. Varför tränar du? Helt ärligt? Och om du inte tränar, av vilken anledning skulle du kunna tänka dig att börja träna.

Jag törs lova att dom flesta av er (som är tjejer) svarar att motivationen till att träna är att bli smal. Det är tyvärr FEL SVAR!

Vi ska träna för att MÅ BRA! För att bli starkare och friskare. För att kroppen ska hålla hela livet och inte sitta och bli förslappad i ett soffhörn.

Igår kväll läste jag ett inlägg som Matplatsen hade skrivit i somras. Hon, som verkar vara den naturligt smala typen, hade vågat sig på att skriva att hon ville komma igång med träningen och komma i "bikiniform". Hon hade dessutom förtydligat det med att hon inte ville gå ner i vikt utan att hon ville få muskler på benen. Och herregud vilka kommentarer hon hade fått på det inlägget! :(

Ett helt gäng med brudar hade kommenterat att hon redan var för smal och såg sjuk ut (se mitt tidigare inlägg om påhopp på naturligt smala här) och därför inte borde träna alls.
Vad är det för fel på oss tjejer? För ni tror väl inte att killar skulle vilja hindra en smal kille från att träna?! Nej, dom skulle naturligtvis fatta att den smala killen vill träna för att få muskler, bli lite större och må bättre.
 
Smala tjejer ska naturligtvis också träna! Av alla anledningar som jag just skrev. För hälsa, välmående och muskeluppbyggnad.
 
Och en till sak, (och det här har jag själv bevisat under det senaste halvåret) kilona kommer inte att rasa bara för att man lägger till mer träning. Om vi vill få bort överskottet så är det maten som är avgörande!

2 kommentarer:

  1. Jättebra inlägg! I Kristin Kaspersens nya bok skriver hon en del om det där och att finna sitt eget sätt till välmående, så viktigt.
    Brukar du göra veckomatsedel eller hur gör du?

    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! :)

      Ja, jag gör alltid veckomatsedel (som ibland ändras, men i alla fall). Har alltid gjort matsedel bara för att slippa stressa över vad vi ska äta till middag och springa i mataffären vareviga dag.
      Dessutom blir det ju så mycket lättare att äta bra mat om man har en plan.

      Nu fick jag just inspiration till ett blogginlägg. Tack! :)

      Radera